Şirketler her zaman karlarını maksimuma çıkarmaya çalışırlar. Bu nedenle düşük fiyatlarla daha çok müşteriyi çekmeye çalışırlar. Ama bir sorun vardır. Bazı müşteriler daha yüksek fiyatlarda o mala sahip olmaya istemektedirler. Şirketler bu tür müşterilerden daha yüksek fiyat almak için '' fiyat ayrımcılığı'' dediğimiz yola başvurur. Şirketler kimlerin yüksek , kimlerin düşük fiyat ödemeye istekli olduklarını bilemez. Bu yüzden şirketlerde kendilerince yollar geliştirir.
Öğrenciler düşük gelirlidir , bu nedenle yüksek fiyatlar onları bazı şeyleri yapmaktan veya satın almaktan alıkoyabilir. Öğrenci indirimi bazı aktivite ve ürünleri satın alabilir boyuta taşır.
Fiyat ayrımcılığı teorisinin en önemli düşünürü İngiliz ekonomist Joan Robinson'dur. Robinson şirketlerin farklı alıcılara farklı fiyatlardan eşyalarını satması olarak yorumlar teoriyi.
Fiyat farklılaştırmasını 3 derece altında inceleyeceğiz.
1. Derece Fiyat Farklılaştırması: Tekelci firma talep edenlerin ödeyecekleri maksimum fiyata yönlendirir.
2.Derece Fiyat Farklılaştırması: Aynı müşterinin aldığı ürünün farklı miktarlarda farklı fiyatlandırması. Örneğin ; elektrik ve su kullanımı.
3.Derece Fiyat Farklılaştırması: Ortak olan alıcılar grubunun farklı fiyatlandırılması söz konusudur.
------------------------------------------------------------------------------
1.Derece Fiyat Farklılaştırılması |
Örneğin ; ilk aşamada bir kazak P1 fiyatından Q1 miktarından satılıyor , sonra indirim yapılıyor ve P2 fiyatından Q2 miktarından satılıyor. Bu olay böyle P4 fiyatına kadar iniyor. Bu sayede bütün alıcılara almak istedikleri fiyattan aynı mal satılmış oluyor.
Matematiksel olarak ise formüle edersek
Kar : P1Q1 + P2Q2 + P3Q3 + P4Q4 - QT QT--- Üretimin Toplam Maliyeti
2.Derece Fiyat Farklılaştırılması |
Comments
Post a Comment