2016-2018 OVP

Dünya Ekonomisi

  •     Dünya ekonomisindeki olaylar genel hatları ile özetlemişler. ABD ekonomisi toparlanmaya , Avrupa ve Çin ekonomisindeki yavaşlamaya dikkat çekilmiş.
  • World Bank ve IMF’nin son dönemde dünya ekonomisinde yaşananlardan dolayı aşağı yönlü revize ettikleri büyüme rakamlarına dikkat çekilmiş.
  • Fed ’in faiz kararının ve faiz artırım hızının önemi vurgulanmış.              Fed ‘in faiz kararının dünya ekonomisindeki büyüme ve volatiliteyi etkileyeceği anlatılmış.
  • Çin’in devalüasyonu ve doların güçlenmesi maliyetleri artırmasından ve bunun büyüme üzerindeki baskıları üzerinde durulmuş.


Türkiye Ekonomisi

  • 2014 büyüme hızı %2,9. Tarım ve hizmetler sektörü beklenenin altında kalırken , sanayi sektörü büyümeyi desteklemiştir.
  • 2015 yılında özel kesim tasarruf ve yatırımları azalmıştır. Özel kesim azalışı kamu kesimi telafi etmeye çalışmıştır.
  • İşsizlik %10,4 olmuştur.
  • 2015 yılında ticari ortaklarımızda ve komşularımızda yaşanan siyasi ve ekonomik sorunlarından dolayı ihracatta , ithalatta düşüş yaşanmıştır.
  • Petrol fiyatlarının düşmesi , altın ithalatının düşmesi cari açığı azaltıcı etki yapmıştır.
  • Türk lirasının 2015 yılında yüksek değer kaybı yaşaması TÜFE’de artışa neden olmuştur. Tüfe yıllık bazda %8,8 olarak gerçekleşmiştir.


Temel Amaç

  • Enflasyonu aşamalı bir şekilde düşürmek.
  • Cari açığı aşamalı bir şekilde düşürmek.
  • Teknolojik ve yenilik geliştirme.
  • Yurt içi tasarrufları artırmak ve yatırımı bu sayede desteklemek.
  • Para ve maliye politikası kullanarak enflasyon ve cari açıkla mücadeleye devam etmek.
  • Katma değerli mal üretimine önem vermek. Yurt içi sanayi desteklenerek ithalata bağımlılığı azaltmak.



Büyüme

  • Yurt içi  tasarrufları finanse edilen , verimlilik artışına dayalı bir büyüme stratejisiyle GSYH artış hızı %5 belirlenmiş.
( Tasarruf / GSYH = %12 ,  Yatırım / GSYH = %20. Fark %8. Bu %8 dış finansman ile karşılanıyor)

 Kamu Maliyesi

  • Kamu kesiminin 2016 yılında %0,3 açık vermesi bekleniyor. ( Asgari ücret artışı , kredilerin yükseltilmesi , ek teşvik programları ile bunun tutturulması zor. )

 Ödemeler Dengesi

  • İhracatın %12,7 , ihracatın %11,8 artması bekleniyor. ( Jeopolitik olayların artışı ve sınır komşularının siyasi ilişkileri nedeniyle çok zor.)
  • Katma değerli mal üretmek.(Sanayi kesimine teşvik verilmesi ve bu konuda reform yapılması gerek. Öyle bir durum henüz ortada yok.)
  • 2016 yılında 27 milyar $ olacağı tahmin edilen seyahat gelirleri.



Yorum
İlk olarak 79. ve 80. Maddelerde tasarruf mekanizmasını ve altın bankacılığını geliştirmek için çalışma yapılması denmiş. Bununla ilgili hala bir çalışma ortada yoktur. Ve bunun ne gibi bir çalışma olacağı açıklanmamıştır. Türkiye yıllardır %12-%13 tasarruf bandına takılıp kalmıştır. Bu tasarruf oranlarını artırmak için çok kapsamlı bir çalışma gereklidir. Kredi kartına taksitlerin azaltılması ve telefonda kaldırılması bunun için bir adımdı ama devamı gelmedi. Ve azaltılan taksik oranları ekonominin aşırı yavaşlaması nedeniyle tekrar gevşetilme sinyalleri verilmiştir. BDDK bununla ilgili bir çalışma yürütmektedir.

Asgari ücretlere zam yapıldı. Asgari ücretli kişiler tasarruf yapma oranı en düşük kesimdir. Ve asgari ücrete zam yapılması maliyetleri artırıcı bir unsurdur. Şirketlerinde kar oranları düşecektir. Buda otomatik olarak tasarruf oranlarını da düşürecektir. Yani bir biri ile çelişen politikalar mevcuttur.

Tahvil ve kira sertifikası ihracı imkânları artırılmak için adımlar atılacağı söylenmiş. Ziraat ve Vakıfbank katılım bankaları kurulmuştur. Bunlar kira sertifikası için birer adım sayılabilir.

Geçici işi ilişkisi ile ilgili adımlar atılacağı söylenmiş. Bunlar geçtiğimiz hafta çıkan bir kanun ile yasalaştı. Bu kanunla birlikte işsizlikte , özellikle genç işsizlikte azalma hedefleniyor.

Yeni OVP ‘de SAGP göre GSYH kişi başına gelire yer verilmiştir. Buna gerekçe olarak : ‘’ Bu yıl Türkiye’nin de aralarında bulunduğu gelişmekte olan ülkelerin döviz kurlarında meydana gelen yüksek dalgalanma yanıltıcı bir unsura sahiptir. 

SAGP göre yapılan hesaplamaların daha doğru sonuçları yansıtır. ‘’ denmiştir.
SAGP göre yapılan hesaplamaların daha doğru yansıttığını söylemek tartışmalı bir konudur. Ama kişi başına gelir 10.390 $ ‘dan tahmini 9.286 $ düşecektir. Buda refah da bir azalma olduğunu gösterir. Orta gelir tuzağına sıkışıp kalmış olan Türkiye kişi başına gelirini artıramıyor ve azalmasına da engel olamıyor.


Yıllık %8,8 enflasyon yaşandığı , kişi başına gelirin %10 azaldığı bir ülkede refah artışından bahsetmek ne kadar doğru olur bilemiyorum.

BUSİNESSHT

Comments